divider

A cégről

Ha nem is tudunk róla, az elmúlt harminc évben Drawmert hallgatunk csaknem minden alkalommal, amikor bekapcsoljuk a rádiót, TV-t nézünk, vagy koncertre megyünk. A DS201 zajzár 1982-es bemutatkozása óta a Drawmer termékek következetesen megmaradtak a producerek, hangmérnökök és művészek egyértelmű választásának, és mint ilyenek, minden nagyobb stúdióban, élő eseményen és a műsorszórásban megtalálhatók szerte a világban. A Drawmer készülékek a hangmérnökök kihagyhatatlan eszközei közé tartoznak, amelyek a jó hangzást valójában még pompásabbá teszik.

A céget, amelynek székhelye Angliában Yorkshire-ben található Ivor Drawmer alapította, akinek szenvedélye audió áramkörök tervezése volt. „Az egész 1981-ben kezdődött” – meséli Drawmer. „Yorkshire-i bandákban billentyűztem, de nem ment valami jól és már fiatalabb sem lettem. Barátaim noszogatására megépítettem egy kisebb mennyiségű sztereó visszhangot, amelyet Multitrackernek neveztem el, így indult a Drawmer.”


A DS201 zajzár

1982-ben a DS201 Dual Noise Gate, a világ első frekvenciafüggő zajzárának bemutatásával Drawmer forradalmasította ezt a készüléktípust. „A Phil Chapman producerrel történő munkám során jött az ötlet, ő szerette volna ha építek neki egy zajzárat. Különösebb előtanulmányok nélkül összeállítottam a dolgot, amely úgy működött, hogy bekapcsolt, egy bizonyos ideig úgy maradt, aztán kikapcsolt. A gyakorlatban ez természetesen egyáltalán nem vált be, úgyhogy szántam egy kis időt arra hogy körbejárjam a stúdiókat és tanulmányozzam a zajzárak használatát. Az igazi meglepetést az okozta, amikor láttam mennyit pepecselnek a hangmérnökök a zajzárak optimális beállításával és nagyon gyorsan rájöttem, hogy ennél jobb megoldásra van szükség.” A DS201 saját felüláteresztő és aluláteresztő szűrője, mindenre kiterjedő burkológörbe szabályzása és ultragyors felfutási ideje a készüléket ipari szabvánnyá tette a világon mindenütt. A 201-es a korábban mindössze ki/bekapcsoló áramkörként funkcionáló berendezéseket komoly kreatív eszközzé változtatta, amelyek fontos szerepet játszanak a modern zenei produkciókban. „Olyan eszköz volt ez, melyet az emberek felfedeztek maguknak és lehetővé tette, hogy a hangmérnökök minimális vacakolás mellett azonnal azt tehessék, amiről addig álmodtak” – magyarázta Drawmer.

A DS201 felépítése az évek során alig változott valamit és Ivor Drawmer szerint most is ugyanolyan jól fogy, mint az 1980-as évek elején. „Nem tudom hova tűnnek, de máig tízezreket adtunk el belőle” – mondta.


Az 1960 mikrofon előfok/csöves kompresszor

1984-ben a Drawmer piacra dobta az eredeti 1960 mikrofon előfok/csöves kompresszort, amely két kiváló minőségű mikrofon előerősítőt, két ’soft knee’ csöves kompresszort és egy EQ-val ellátott hangszer előerősítőt tartalmazott. Az 1960 volt az első önálló ’front end’ készülék, amely számos, csak egy-két mikrofoncsatornát igénylő felhasználónál a keverőpultot helyettesítette minőségi jelet és egyedülálló hangzást biztosítva.

Az 1960 koncepciója a nyolc aktív csöves fokozat és alacsony zajú megbízható félvezetős elektronika egyesítésével a meleg és karakteres megszólalás kombinációja volt. Az 1960-at producerek és zenészek használták szerte a világon, mint elismert közvetlen interfészt a hangforrás és a felvételi eszköz között. Bár az 1960 alapfelépítése és szolgáltatásai máig változatlanul megmaradtak, közben időről-időre történtek frissítések, utolsóként felüláteresztő szűrőt és túlvezérlés jelző LED-et kapott a mikrofon előfok. Ahogy a retró mozgalom egyre erősődik, Drawmer elmondása szerint az 1960 eladásaiban is kiugró csúcsok mutatkoznak és a zajzár mennyiségi szintjére emelkedett a készülék.


Programme Adaptive

1989 során Drawmer egy új saját zajzár áramkört fejlesztett ki, amelyet ’programme adaptive’, vagyis programhoz igazodó kapcsolásnak nevezett el. Ez az intelligens automatikus áramkör képes elemezni a bejövő jel tartalmát és folyamatosan optimális értékre állítja az attack, hold, ratio és release paramétereket, ezáltal sokkal lágyabb kapuzás érhető el, mint korábban lehetséges volt. Az első termék, amelyben Drawmer programhoz igazodó áramköre alkalmazásra került, az 1990-ben megjelent DL241 Auto Compressor, valamint az 1991-ben piacra dobott DS404 Quad Noise Gate volt. Szintén 1989-es fejlesztés nyomán születet egy új limiter áramkör, amely zéró túlvezérlést és zéró reakcióidőt produkálva kiváló limiter hangzást állított elő. Ezt szintén beépítették a DL241 Auto Compressorba, később pedig a DL441 Quad Auto Compressor Limiter készülékbe.

1992-ben Drawmer nagyot lépett az innováció terén a ’Dynamic Spectral Enhancement’ áramkör felhasználásával a kiváló minőségű kompresszor/limiterekhez, amely a felhasználó számára lehetővé tette bármely magas frekvencia energiájának dinamikus növelését, melyek teljes sávú kompresszálási folyamat során elvesztek. Ennek eredményeként született a DL251 Spectral Compressor, amelyet nagy lelkesedéssel fogadott a mastering, műsorszórási és stúdió ipar.


Az 1961 csöves hangszínszabályzó

A kompresszorok új sorozatával a professzionális felhasználók között megalapozott siker nyomán Drawmer elhatározta a csöves termékek skálájának kiszélesítését és 1994-ben piacra dobta az 1961 Vacuum Tube Equalisert. Az 1961 felépítésének érdekessége a mindkét csatornánál beépítésre került változtatható bemeneti szintszabályzó volt. Ezzel a megoldással a felhasználó lehetőséget kapott a hangzás melegségének változtatására annak függvényében, hogy milyen mértékben vezérli a csöveket – ’clean’, azaz a legjobb félvezetős áramkörök tisztaságát, vagy ’hot’, azaz a legdögösebb vintage csöves modellek hangzását véve alapul.


Az MX sorozat

A high-end berendezések kontrasztjaként az MX30 Gated/Comp/Limiter és az MX40 Punch Gate olcsó, belépőszintű dinamika processzorok a Drawmer professzionális hangfeldolgozási eljárásait eljuttatták a szélesebb piacot jelentő területekre is. Az MX család azóta kibővült az MX50 Dual De-Esserrel és az MX60 Front End One készülékkel.


Signature sorozat, S3 Stereo Multi-Band Tube Compressor

A Drawmer S3 háromsávos sztereó csöves kompresszora egyesíti Ivor Drawmer legújabb fejlesztéseit a kezdetek technikai kompromisszumoktól mentes eszközök létrehozását célzó irányával, kizárólag első osztályú komponenseket használva fel ennek megvalósítására. Az S3 szolgált a Signature sorozat alapjául, addig elérhetetlen szabályzási és megszólalásbeli lehetőségeket kínálva mindhárom sávon – gain kontrol beállítással minden fokozatban a precíz hangspektrum egyensúlyának megteremtése érdekében. A jel útjában kiváló minőségű be- és kimeneti transzformátorokat, passzív komponenseket és tíz darab csövet (8 db ECC83 és 2 db 12BH7) találunk, amelyek teljesen szimmetrikus A-osztályú áramkörként funkcionálnak.


Digitális

2008-ban Drawmer kibővítette a DMS (Digital Management System) sorozatot az új A2D2 AES Grade 1 Dual Output A/D Converterrel, az M-Clock Plus AES Grade 1 Master Clock/Dual Sample Rate Converterrel és az M-Clock Lite AES Grade 1 Master Clock berendezéssel. Ivor Drawmer magasan képzett, analóg és digitális területen is gyakorlatot szerzett műszaki gárdával együttműködve folytatta a munkát. A tervezés iránya az egyedülálló és innovatív termékek létrehozásának folytatása Ken Giles piackutató és kereskedelmi részlegének, valamint a Drawmer nemzetközi terjesztői hálózatának visszajelzései alapján.


Az APRS rangos díja Drawmernek

Ivor Drawmernek a professzionális audió területen végzett 30 éves állhatatos munkáját az APRS (Association of Professional Recording Studios) is elismeréssel jutalmazta. A szövetség a Lifetime Technical Achievement to the Audio Industry díjat adományozta neki.

A piac néhány klasszikusnak számító termékének létrehozásán túl Drawmer élenjárt az ambiciózus digitális kutatásban és fejlesztési programokban is. 1995-ben az 1962 Digital Vacuum Pre-amp ügyesen kombinálta az analóg előerősítőt a csövekkel és a 24 bites analóg/digitális átalakítóval, ezt hamarosan követte a Drawmer Dynamics TDM pluginje a Digidesign Pro-Tools rendszeréhez.

Ken Giles, a Drawmer korábbi kereskedelmi igazgatója hozzáfűzte: „Az Ivor által tervezett berendezések nem csupán a jelfeldolgozók fejlődésének területén játszanak jelentős szerepet, de a versenytársak termékkínálatát is előre körvonalazták. Az analóg áramkörök tervezésében elért múltbéli eredményei és a jelenben élenjáró 24 bit/96 K digitális processzálási módszerei jól illusztrálják sokoldalúságát és az iparág egyedülálló műszaki alakjává teszik. Nincs kétségem afelől, hogy a Drawmer hangberendezések nemcsak korukat előzték meg, de kiállják az idők próbáját is, mindamellett a DS201 a zeneipar mértékadó zajzára marad.”

További információért kérem hívja a 06 1 225 7762 telefonszámunkat vagy írjon a bluesound@bluesound.hu email címünkre.